onsdag 13. februar 2013

Bruk av QR kode i undervisning



Forsøk med bruk av QR – koder, mobil og nettsider


Det er ingen tvil om at mobil og/eller nettbrett blir stadig viktigere verktøy for oss som privatpersoner. Det er heller ingen tvil om at disse verktøyene innebærer nye pedagogiske muligheter. Samfunnsfag har begynt en forsiktig utprøving av noen av mulighetene, først og fremst knyttet til nærmiljøet som læringsarena.
Det vi har begynt å prøve ut, er muligheten for å la studentene orientere seg fram til interessante objekter i terrenget ut fra oppgitte GPS-spor eller –punktangivelser (tilsvarende geocaching), samt det å bruke QR – koder (Quick Response Code) på angitte punkter i et studieområde. Det er det sistnevnte vi vil komme inn på her.

Vi har så langt benyttet oss av ferdigprodusert materiale, lagt ut gjennom prosjektet Trehusbyen Levanger. Gjennom prosjektet har en hengt opp små skilt med qr-kode på en del av de mest verneverdige trehusene i Levanger. Hver kode viser til nettsider med informasjon om det gjeldende huset. Ved å skanne koden via mobiltelefonen, får en tilgang til all informasjon som er lagt ut.






Figur 1 Studenter ved Musikkens hus

Samfunnsfag har brukt kode-skiltene i et opplegg om tettstedet Levanger, hvor noen gruppeoppgaver var utformet slik at studentene kunne løse dem ved å hente ut informasjon fra QR-kodene.

Vi ser imidlertid andre muligheter for denne teknologien enn å hente ut ferdigprodusert informasjon. QR-koder er svært enkle å produsere, enten gjennom en kode-generator på mobil/nettbrett, eller tilsvarende på pc/mac, så dette kan vi klare selv! Vi kan for eksempel tenke oss et opplegg hvor vi eller studenter lager nettmateriale om for eksempel et bestemt utbyggingsområde i byen, og så henger opp koder på ulike steder i dette området, som viser til informasjon og/eller oppgaver om akkurat dette stedet, og som kan brukes av våre studenter eller elever i skolen.

Trygve W. Skavhaug

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar