Forsøk med bruk av QR – koder, mobil og nettsider
Det er ingen tvil om at mobil og/eller nettbrett blir stadig
viktigere verktøy for oss som privatpersoner. Det er heller ingen tvil om at
disse verktøyene innebærer nye pedagogiske muligheter. Samfunnsfag har begynt
en forsiktig utprøving av noen av mulighetene, først og fremst knyttet til
nærmiljøet som læringsarena.
Det vi har begynt å prøve ut, er muligheten for å la
studentene orientere seg fram til interessante objekter i terrenget ut fra
oppgitte GPS-spor eller –punktangivelser (tilsvarende geocaching), samt det å
bruke QR – koder (Quick Response Code) på angitte punkter i et studieområde.
Det er det sistnevnte vi vil komme inn på her.
Vi har så langt benyttet oss av ferdigprodusert materiale,
lagt ut gjennom prosjektet Trehusbyen Levanger. Gjennom prosjektet har en hengt
opp små skilt med qr-kode på en del av de mest verneverdige trehusene i
Levanger. Hver kode viser til nettsider med informasjon om det gjeldende huset.
Ved å skanne koden via mobiltelefonen, får en tilgang til all informasjon som
er lagt ut.
Figur 1
Studenter ved Musikkens hus
Samfunnsfag har brukt kode-skiltene i et opplegg om
tettstedet Levanger, hvor noen gruppeoppgaver var utformet slik at studentene
kunne løse dem ved å hente ut informasjon fra QR-kodene.
Vi ser imidlertid andre muligheter for denne teknologien enn
å hente ut ferdigprodusert informasjon. QR-koder er svært enkle å produsere,
enten gjennom en kode-generator på mobil/nettbrett, eller tilsvarende på
pc/mac, så dette kan vi klare selv! Vi kan for eksempel tenke oss et opplegg
hvor vi eller studenter lager nettmateriale om for eksempel et bestemt
utbyggingsområde i byen, og så henger opp koder på ulike steder i dette
området, som viser til informasjon og/eller oppgaver om akkurat dette stedet,
og som kan brukes av våre studenter eller elever i skolen.
Trygve W. Skavhaug
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar